معرفی خانواده سمند

سمند به عنوان اولین خودروی ملی شناخته می‌شود. این محصول بومی نخستین بار در سال 1379 به طور رسمی معرفی و رونمایی شد. البته باید توجه داشت که همه قسمت‌های آن ساخت داخل نیست. پلتفرم سمند با پژو 405 مشترک بوده و از فرانسه آمد. طراحی بدنه و شاسی‌اش نیز کار فرانسوی‌ها و انگلیسی‌هاست. برای ساخت خطوط تولید سمند نیز مهندسان کره‌ای دست به کار شدند.

سرانجام اولین نمونه سمند در سال 1380 تحویل مشتریان شد. پیشرانه اولین نسخه سمند، همان موتور XU7 موجود در پژو 405 و پژو پارس بود.

سمند LX فیس‌لیفتی از نسخه اولیه سمند بود که در سال 1383 وارد بازار ایران شد. سمند ال‌ایکس ظاهر بهتری داشت و چراغ‌های عقب آن کوچک‌تر شده بود. سمند LX به همان پیشرانه XU7 مجهز شده بود که نسخه دوگانه‌سوز آن نیز عرضه شد.

ایران خودرو در سال 1387، یک تغییر مهم دیگر را نیز در سمند ایجاد کرد و آن نصب پیشرانه EF7 برای این خودرو بود. موتور EF7 سمند از نوع گازسوز بود. نسخه بنزینی آن نیز در سال 1390 عرضه شد.

این موتور حاصل همکاری مشترک شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو و شرکت آلمانی FEV بوده است. نسخه گازسوز این پیشرانه دوام بیش‌تری دارد. موتور EF7 در ایران خودرو ماندگار شد و در محصولات بعدی این شرکت نیز قرار گرفت. البته این خودروساز تولید سمند معمولی با موتور XU7 را متوقف نکرد و در سال 1389، سمند را با اندکی تغییرات ظاهری و نام SE به بازار فرستاد. پیشرانه این محصول به استاندارد آلایندگی یورو 4 ارتقا یافته بود.

اما مهم‌ترین پروژه تغییر و فیس‌لیفت سمند، مربوط به سال 1385 است که با نام سورن معرفی شد. ظاهر سورن نسبت به سمند اصلاح شده بود و چراغ‌ها و سپرهای جدیدی داشت. علاوه بر تغییرات ظاهری، در بخش فنی نیز اصلاحاتی انجام شد.

سورن ELX در سال 1390 از راه رسید و پیشرانه EF7 یورو 4 و امکانات بیش‌تری داشت. ایران‌خودرو تصمیم گرفت تا محصول سورن را ارتقا دهد و به همین خاطر 5 سال بعد، سیستم توربوشارژ را برای آن قرار داد. سورن توربوشارژ 150 اسب‌بخار قدرت و 215 نیوتن‌متر گشتاور داشت.

تغییرات سمند و سورن پایان ندارد و ایران خودرو در سال 1399 سورن پلاس را عرضه کرد. سورن پلاس ظاهر متفاوتی پیدا کرده است؛ گرافیک جدید چراغ‌ها، باله کوچک روی لبه صندوق، شیشه دودی عقب، دستگیره‌های جدید، رودری جدید، جلوپنجره مشکی، روکش جدید صندلی، فرمان جدید، سنسور سوم پارک، تریم کربنی کابین خودرو، رینگ دو رنگ با طرح جدید و … از جمله تغییرات این محصول است.

سورن پلاس بنزینی به نسخه یورو 5 پیشرانه EF7 تجهیز شده است و کروز کنترل نیز دارد. امکانات سورن پلاس ارتقا یافته و دوربین عقب و نمایشگر نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

مدتی بعد، نسخه دوگانه‌سوز سورن پلاس نیز به مشتریان تحویل داده شد. این خودرو یکی از جدیدترین محصولات ایران خودرو بوده که کم‌تر از یک سال از عرضه آن می‌گذرد.

سورن پلاس دوگانه سوز، همان پیشرانه EF7 ایران خودرو دارد که 113 اسب‌بخار قدرت و 153 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. مخزن گاز سورن پلاس دوگانه‌سوز 100 لیتر بوده و فضای صندوق عقب را محدود کرده است. وزن این خودرو، نسبت به نسخه بنزینی 120 کیلوگرم سنگین‌تر است. آپشن‌های نسخه دوگانه‌سوز سوزن پلاس، از نسخه بنزینی محدودتر بوده و مواردی مانند رینگ آلومینیومی، کروز کنترل، مالتی مدیا، پاور ویندوز و شیشه‌های آنتی ترپ را ندارد.

خروجی سورن پلاس دوگانه سوز در حالت رانندگی با سوخت گاز، به 97 اسب‌بخار قدرت و 136 نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد. قرار است تا سورن پلاس دوگانه سوز، به ناوگان تاکسیرانی کشور نیز وارد شود. قیمت این محصول به 635 میلیون تومان می‌رسد؛ اما قیمت کارخانه‌ای آن برابر 372 میلیون تومان است.

سورن پلاس بنزینی نیز در بازار با قیمتی حدود 620 میلیون تومان دارد؛ اما قیمت آن در کارخانه برابر 331 میلیون تومان است.

یکی دیگر از محصولاتی که طبق خودرو ملی سمند ساخته شده، دنا است. این خودرو محصول سال 1393 بوده و ایران خودرو آن را به عنوان فیس‌لیفت سمند معرفی کرد. پیشرانه دنا نیز همان EF7 است و بعدا نسخه توربوشارژ آن نیز عرضه شد.

دنا این روزها به یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین محصولات ایران خودرو تبدیل شده است. نسخه جدیدتر دنا، دنا پلاس است که ظاهر زیباتری دارد. ایران خودرو محصول دنا را گسترش داد و نسخه اتوماتیک آن را نیز به بازار فرستاد. اکنون محصول دنا به خانواده جدایی تبدیل شده و نسخه‌های متعددی از آن در بازار یافت می‌شود.

منبع: باما، مرجع مشخصات فنی خودرو

امتیاز کاربران
مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.