کشنده‌های موجود در بازار از برند اسکانیا و داف

کشنده را می‌توان همانند لوکوموتیو قطار تعریف کرد که قسمت بار را به دنبال خود می‌کشد. در واقع خودروهای سنگین از دو قسمت بار و موتور و کابین راننده تشکیل شده‌اند، که ممکن است این مجموعه پیوسته و یا مستقل باشد. اگر خودرو پیوسته باشد، کامیون نام دارد و اگر این مجموعه به طور مستقل کنار یکدیگر قرار بگیرند، به قسمت موتور و کابین آن کشنده می‌گویند. قسمت بار نیز که انواع مختلفی دارد، تریلر نامیده می‌شود.

کشنده‌ها یا دو محور و یا تک محور هستند و به نوع سنگین و فوق سنگین دسته بندی می‌شوند. کشنده جفت محور ابعاد بزرگ‌تری داشته و برای حمل بارهای سنگین‌تر مانند سنگ، خودروها و … مناسب هستند. وزن بار به طور یکنواخت در سراسر ناحیه بار خودرو توزیع می‌شود. این موضوع باعث پایداری بیشتر آن در جاده می‌شود. البته اندازه بزرگ‌تر کشنده دو محور، مانورپذیری آن را در فضاهای تنگ و جاده‌های کوچک‌تر دشوارتر می‌کند.

استفاده از کشنده‌های تک محور رایج‌تر بوده و برای حمل کالاها و محصولات در مسیرهای کوتاه‌تر مناسب‌تر هستند.

چند سالی است که کامیون‌ها و کشنده‌های چینی در بازار ایران عرضه می‌شوند و جای خود را در بازار باز کرده‌اند؛ اما همچنان برندهای با کیفیت و اصیلی مانند ولوو، اسکانیا، داف، مان، بنز، و … محبوب بازار هستند و طرفداران زیادی دارند.

اسکانیا و داف، دو برند خودروساز تجاری اروپایی هستند که محصولات با کیفیت و قیمت مناسب تولید می‌کنند. هر دو خودروساز اروپایی، در بخش خودروهای سنگین فعالیت دارند و علاوه بر کشنده، انواع کامیون و کامیونت را نیز تولید می‌کنند.

شرکت داف در اصل هلندی است، که کابین محصولاتش را در بلژیک تولید می‌کند. محصولات داف زیبا و سبک طراحی می‌شوند و سواری راحتی را در اختیار راننده قرار می‌دهند. یکی از معروف‌ترین محصولات این شرکت، مدل XF است.

اسکانیا نیز یک شرکت قدیمی سوئدی است که در کل دنیا محبوب است و فروش خوبی دارد. محصولات این شرکت داخل ایران مونتاژ می‌شوند و یکی از پرفروش‌ترین و قدیمی‌ترین برندهای خودرو سنگین در ایران است. شرکت ماموت دیزل، نماینده کامیون‌های اسکانیا در ایران است.

اسکانیا G400

این کشنده به موتور 13 لیتری L01 DC13 103 با سیستم توربوشارژ مجهز شده که 400 اسب‌بخار قدرت و 2100 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس آن نیز از نوع 12 دنده جلو است. وزن ناخالص این کشنده ۴۲ تن با وزن کلی شاسی ۷۱۷۲ کیلوگرم است. ویژگی‌های مثبت آن شامل اتاق نرم و استهلاک کم است.

داف XF

این همان کشنده‌ای است که در سال 2018 عنوان برترین کامیون سال را دریافت کرد. کشنده داف XF یکی از راحت ترین خودروها بوده و امکانات رفاهی فراوانی را برای راننده ارائه می‌دهد. بنابراین یکی از گزینه‌های ایده‌آل برای مسیرهای طولانی محسوب می‌شود.

داف XF 105 به موتور 13 لیتری PACCAR-MX-13، مجهز شده که 510 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. گیربکس آن ساخته شرکت آلمانی ZF بوده و از نوع فول اتومات با قابلیت تبدیل به دستی است. از جمله امکانات آن می‌توان به ایموبلایزر، صندلی راننده بادی، دو تخت‌خواب، سانروف و پرده برقی، گرمکن شیشه و آینه، کروز کنترل و یخچال ۴۲ لیتری اشاره کرد.

داف 530

این کشنده نیز از موتور 13 لیتری MX-13 PACCAR نیرو می‌گیرد و 530 اسب‌بخار قدرت و 2600 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار خروج از خط، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، هشدار برخورد از جلو، دوربین های جانبی، کنترل پایداری خودرو، سیستم تشخیص فشار بار روی محورها، سیستم کنترل حرکت در سر پایینی، تاخوگراف دیجیتال، دو تخت خواب، چراغ های جلو وعقب ال ای دی، گرم کن صندلی راننده، تنظیم برقی صندلی راننده در جهات مختلف، صندلی بادی راننده و شاگرد، یخچال 62 لیتری و… از ویژگی‌های این کشنده است.

اسکانیا R420

این کشنده به موتور 12 لیتری تجهیز شده که 420 اسب‌بخار قدرت و 2000 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل، بسته به نوع تولید، گیربکس دنده‌ای و یا اتوماتیک دارد که نسخه‌های اتوماتیک وارداتی هستند. سیستم تعلیق اسکانیا r420 در چرخ‌های جلو از نوع کمک فنر دار به همراه میل موج‌گیر است. این کشنده، جزء اولین مدل از سری R اسکانیا بوده که وارد ایران شد. دو تخت خواب از جنس گالوانیزه ، جک بالابر هیدرولیکی، بخاری درجا، شیشه بالابر برقی، قفل دیفرانسیل، آینه‌های گرمکن دار با تنظیم برقی، سیستم تهویه مطبوع، دریچه سقف و صندلی راننده مجهز به گرمکن و اتوماتیک از ویژگی‌های این مدل است.

منبع: باما

امتیاز کاربران
مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.