چگونه مسواک زدن را به یک عادت روزانه تبدیل کنیم؟

How To Make Brushing Your Teeth A Habit

اگر هرگز عادت مسواک زدن را در خود ایجاد نکرده اید، یا اگر روال زندگی شما تغییر کرده است و به خاطر آوردن فرآیند مسواک زدن برای شما دردسرساز شده است، ساخت یک روتین برای اینکه به صورت اتوماتیک روزانه مسواک بزنید بسیار ضروری است. تنظیم هشدار در گوشی خود ، نوشتن یادداشت و چسباندن آن در جایی که بتوانید همیشه ببینید و درخواست کمک از اطرافیان برای به خاطر سپردن و یادآوری به شما کمک می کند یک روال عادی یا همان عادت را ایجاد کنید. اگر مشکلات حافظه و فراموشی مکرر دارید، ممکن است یادآوری ها بخشی دایمی از برنامه معمول شما باشند. تا پایان این مقاله با وبسایت حواس جمع همراه باشید.

مسواک زدن علاوه بر اینکه باعث ایجاد بوی خوش در دهان می شود باعث محکم شدن لثه ها هم می شود و باعث دفع بیماری در بدن می باشد. همچنین با ایجاد چنین روتین روزانه ای به شما کمک می‌کند که منظم تر باشید و بتوانید عادت های مفید جدیدی در خود ایجاد کنید. در کنار این فواید باید به مسواک و خمیر دندان که استفاده می‌شود دقت کنیم. زیرا بعضی از آنها نه تنها مفید نیستند، بلکه باعث آسیب زدن به دندان ها نیز می‌شوند. اگر در خرید یک خمیر دندان مناسب مشکل دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین خمیر دندان دنیا و ایران را مطالعه کنید. در این پست برندهای خمیر دندان متفاوت و پرفروشی را برای شما شرح می‌دهد. همچنین نوع خمیر دندانی که برای خود استفاده می‌کنید مهم است. اینکه مثلا خمیر دندان روزمره مورد نیاز شما است یا اینکه خمیر دندان ذغالی برای سفید تر شدن دندان خود نیاز دارید. اما این مقاله در مورد این مسائل نیست و بیشتر به ایجاد یک روتین و عادت برای مسواک زدن شما تمرکز دارد.

 

روش اول: یادآوری دادن به خود

ایجاد یادرآورد در مسواک زدن

 

1. خمیردندان و مسواک خود را در معرض دید قرار دهید

خمیر دندان و مسواک خود را جایی قرار دهید تا برای شما بیشتر نمایان شود. اطمینان حاصل کنید که آنها در جایی هستند که در طول روز به چشم شما می‌خورند و به شما یادآوری می‌کنند که می خواهید دندان های خود را مسواک بزنید. به عنوان مثال آنها را در یک فنجان کنار سینک ظرفشویی نگه دارید. یک فنجان با رنگ روشن ممکن است به شما در جلب توجه کمک کند.

 

2. برای خود یادداشت بنویسید

یادداشت هایی با مظمون مسواک زدن یا سایر یادداشت هایی که چنین چیزی را در ذهن شما به وجود می‌آورد را در مکانهایی قرار دهید که احتمالاً آنها را مشاهده خواهید کرد. مکان آنها را به مرور زمان تغییر دهید تا چشم های شما یاد نگیرند که از آنها چشم پوشی کنند. یک یادداشت را روی آینه دستشویی و دیگری را کنار تخت یا میز آشپزخانه قرار دهید. یادداشتی در پشت درب ورودی خود قرار دهید تا به خود یادآوری کنید قبل از خارج شدن از خانه مسواک بزنید.

  • چیزی مانند “مسواک زدن را فراموش نکن” بنویسید. یا تصویری از مسواک خود بکشید.
  • بعضی از مسواک ها دارای ساعت و تایمر هستند که می توانید برای تنظیم هشدارها و اندازه گیری زمان مسواک استفاده کنید. این می‌تواند به شما کمک کند مسواک زدن را به خاطر بسپارید.

خرید بهترین مسواک ها

 

3. آن را در تقویم خود بنویسید

اگر دفترچه چک لیست روزانه جیبی دارید ، در برنامه روزانه خود “مسواک زدن دندان” را بنویسید. نوشتن مورد مواک زدن در لیست خود به شما در یادآوری آن بسیار می‌تواند کمک کند. اگر تقویم دیواری دارید می توانید آن را در آنجا یادداشت کنید. در مجموع هر روشی که کارهای روزانه شما را یادآوری می‌کند می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

خرید کاغذ یادداشت و چک لیست

 

4. زنگ هشدار تنظیم کنید

برای ساعاتی از روز که می خواهید مسواک بزنید، از زنگ ساعت در تلفن یا رایانه استفاده کنید. می توانید سیستم های هشدار رایگان را به صورت آنلاین جستجو کنید. همیشه به محض خاموش شدن زنگ هشدار مسواک زدن را آغاز کنید، در غیر این صورت قدرت آن از بین می رود و به سادگی فراموش خواهید کرد.

 

5. همگام سازی کنید

اگر با شخصی زندگی می کنید، دندانهای خود را همراه با او مسواک بزنید. از آنها بخواهید همزمان با شما یا بلافاصله قبل از آن مسواک بزنند. هنگام مسواک زدن آنها را مشاهده کنید یا از آنها بخواهید که چه موقع مسواک بزنند تا تا شما هم در کنار آنها مسواک بزنید.

 

6. یک یادآور برای خود داشته باشید

هر شب از شخصی بخواهید که به شما یادآوری کند. اگر شخصی را می شناسید که واقعاً مراقب شماست، مانند پدر و مادر، شریک زندگی یا بهترین دوست، از او بخواهید که به شما یادآوری کنند مسواک بزنید. اگر آنها دور از شما زندگی کنند ، می توانند با شما تماس بگیرند و یا برایتان پیام ارسال کنند.

 

 

روش دوم: ایجاد یک روتین روزانه

ایجاد روتین روزانه و عادت سازی در مسواک زدن

 

1. عادت های روزانه خود را رعایت کنید

لیستی از کارهایی که هر شب قبل از خواب انجام می‌دهید تهیه کنید. شما احتمالاً یک روتین روزانه دارید که به صورت ناخودآگاه آنها را انجام می‌دهید. مثلا احتمالا همیشه تلویزیون تماشا می‌کنید و یا قبل از خواب با موبایل خود در شبکه های اجتماعی گشت و گذار می‌کنید. لیستی از تمام کارهایی که به طور معمول قبل از خواب انجام می‌دهید بنویسید.

  • همین کار را برای کارهای روزمره صبح خود انجام دهید. شما باید روزی دو بار مسواک بزنید.
  • ممکن است مسواک زدن در زمانی که از خواب بیدار می‌شوید مانند شستن صورت آسان و لذت بخش باشد.
  • اگر هنگام بیدار شدن از خواب اصلا تمایل به هیچ کاری ندارید، پس از صرف صبحانه مسواک بزنید.

 

2. مسواک زدن را در لیست خود قرار دهید

به لیست نگاه کنید و از خود بپرسید “مسواک زدن دندان های من چه زمانی منطقی است؟“. بعد از غذا خوردن در طول روز باید مسواک بزنید. بهتر است قبل از خواب هم دندان های خود را مسواک بزنید ، زیرا ممکن است بدون انجام این روتین به خواب بروید. “مسواک زدن دندان ها” را به لیست اضافه کنید.

  • دندان های خود را همان موقع که احساس می‌کنید زمان مناسبی است مسواک بزنید. اگر بعد از شام هرگز چیزی به غیر از آب نمی‌خورید ، بلافاصله بعد از شام مسواک بزنید.
  • قبل از اینکه برای مسواک زدن خیلی خسته شوید ، “مسواک زدن دندان ها” را به لیست اضافه کنید و به یاد داشته باشید این مهمترین کاری است که باید قبل از خواب انجام دهید. بهتر است در زمان مناسب مسواک زدن را در اولویت اولیه خود قرار دهید.
  • مسواک زدن را به فعالیتی که مطمئن هستید انجام خواهید داد متصل کنید. مثلا اگر همیشه در ساعت های خاص غذا می خورید، تنظیم کنید مسواک زدن بلافاصله بعد از خوردن غذا انجام شود.

 

3. لیست خود را دنبال کنید

لیست شما اکنون یک چک لیست عملیاتی است. از لیست خود کپی تهیه کنید و هنگام انجام هر فعالیت، آن را بررسی کنید. این کار را هر روز به مدت یک هفته انجام دهید. روزی خواهد رسید که احساس می‌کنید مسواک زدن بخشی از برنامه معمول شماست و دیگر به نوشتن آن نیازی نخواهید داشت. سعی کنید لیست را کنار تخت خود بگذارید تا قبل از رفتن به رختخواب آن را چک کنید.

  • اگر مدام مسواک زدن را فراموش می کنید از لیست استفاده کنید. این کار را تا زمانی که چک لیست دیگر برای شما مفید نباشد از آن استفاده کنید.
  • مهم است که مواردی را در کنار “مسواک زدن دندان” در لیست ذکر کنید ، زیرا در غیر این صورت ممکن است لیست را کاملا فراموش کنید.

 

4. روال خود را دنبال کنید

هنگامی که چک لیست عملیاتی را ایجاد کردید، سعی کنید آن را دنبال کنید. شما در حال تلاش برای ترک یک عادت و ایجاد عادت دیگری هستید. از دست دادن مسیر فعلی خود می تواند شما را از همان ابتدا برگرداند. هر وقت از عادت جدید خود خارج شدید ، لیست را دوباره ایجاد کنید و به آن پایبند بمانید.

  • به خود بگویید که مسواک زدن اولین اولویت شماست. وقتی متوجه شدید مسواک زدن را فراموش کرده‌اید، به سرعت مسواک بزنید. این کار را حتی اگر زمانی پیش بیاید که مجبور باشید از یک تخت گرم بیرون بیایید یا کار مهم دیگری خود را قطع کنید، انجام دهید.

 

 

روش سوم: درمان علت

درمان علت های فراموشی مسواک زدن

 

1. راحت باش

ممکن است از مسواک زدن بیزار باشید و همیشه سعی در فراموشی آن داشته باشید. اگر مسواک زدن شما را تحت فشار قرار می دهد، ممکن است به خودتان اجازه دهید به طور کامل فراموش شود. تمام تلاش خود را انجام دهید تا مسواک زدن برایتان عملی راحت و لذت بخش باشد.

  • مسواکی تهیه کنید که دوست دارید.
  • اگر از زمان مسواک زدن خسته شده اید ، سعی کنید یک تایمر تنظیم کنید یا آهنگی با طول مشخص را هنگام مسواک زدن پخش کنید.
  • اگر لثه شما حساس است ، یک مسواک نرم را امتحان کنید. با این حال ، حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید تا روش صحیح مسواک زدن را به شما آموزش دهد.
  • نوعی خمیر دندان تهیه کنید که بو و طعم خوبی داشته باشد. طعم و مزه مورد علاقه خود را انتخاب کنید یا یک خمیر دندان بدون بو و خنثی انتخاب کنید.
  • یک محیط دلپذیر برای تمیز کردن دندان ایجاد کنید. هنگام مسواک زدن به موسیقی گوش دهید. در صورت سرد بودن پاها دمپایی بپوشید.
  • از خود بپرسید “آیا دوست دارم در دستشویی مسواک بزنم؟“. اگر از این مکانی خوشتان نمی‌آید، مکان دیگری را برای مسواک زدن پیدا کنید.

 

2. قبل از اینکه خیلی خسته شوید مسواک بزنید

اگر تمایل دارید که قبل از خواب در رختخواب فعالیت های زیادی انجام دهید، ممکن است در همان زمان به خواب بروید. سعی قبل از به رختخواب رفتن دندان های خود را مسواک بزنید. شما ممکن است فرد سحرخیزی نباشید و یادتان برود مسواک بزنید. یک یادآور برای خود تنظیم کنید، یا هر روز بعد از صبحانه یا ناهار مسواک بزنید.

  • اگر تا دیر وقت کار می‌کنید و خسته به خانه می آیید، یا یک زنگ یادآور تنظیم کنید یا مسواک و خمیردندان را با خود با خود به همراه داشته باشید و به محض اینکه غذا و نوشیدنی تمام شد مسواک بزنید. حتی اگر بعد از صبحانه برای کار عجله دارید، هرگز دندان های خود را با عجله مسواک نزنید. زیرا این کار صدمه زیادی به لثه و دندان می‌زند.

 

3. زمانه که روحیه بدی دارید هم مراقب خود باشید

شاید وقتی که احساس افسردگی ، اضطراب می کنید به سختی یادتان بماند که باید از خود مراقبت کنید. با خود عهد ببندید که هر کاری لازم است برای مراقبت از خود انجام دهید. این کار به روحیه شما بسیار کمک می‌کند.

  • اقدامات مراقبت از خود را به عنوان عشق و علاقه نسبت به خود تنظیم کنید. بگویید “من سزاوار دندان های سالم هستم” یا “هر کاری که برای خودم انجام می دهم ارزش انجام آن را دارد“.

منبع Wikihow Rotemdentalcare
مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.