راهنمای کاربردی برندینگ در کسب و کارها

این روزها دیگر نمی‌شود به همان روش‌ها قدیمی کاری را راه انداخت و مثل گذشته‌ها منتظر نتیجه ماند. این روزها عرصه‌های رقابت برای بقا و موفقیت برندها تغییر کرده است. وقتی میدان و قواعد بازی به‌روز شده است، لازم است که شیوه‌ها و استراتژی‌های برندینگ هم تغییر کند. لازم است برای موفقیت، برگ برنده‌ای داشته باشید که شما را از رقیب‌هایتان متمایز کند. اگر برای این بخش از کسب‌وکارتان وقت کافی بگذارید، خیلی زود رقیب‌ها را پشت سر می‌گذارید. برای همه این‌ها به راهنمای کاربردی برندینگ در کسب و کارها احتیاج دارید. حالا دیگر لازم است علاوه بر روش‌های راه‌اندازی کسب‌وکار، روش‌های طراحی برندینگ را هم بدانید. دوست دارید بدانید برندهای بزرگی که می‌شناسید چطور خلق شده‌اند؟ دوست دارید برندتان جزیی از همان برندهای موفق باشد؟

 

مراحل خلق برند

تعریف مأموریت (Mission)

به این سؤال‌ها جواب بدهید. هدف اصلی کسب‌وکارتان چیست؟ چرا باید وجود داشته باشد و چه نیازی را رفع می‌کند؟ چه این نیاز با خدمت رفع شود و چه با محصول، در اصل ماجرا فرقی نمی‌کند. شفافیت در اینکه قرار است چه کاری را انجام بدهید، کمک خیلی بزرگی برای کسب ‌و کار شماست. ایده برندینگ همیشه از پیداکردن نیازها شروع می‌شود و با بست‌دادن درست آن کسب ‌و کارها شکل می‌گیرند. حتماً لازم نیست هدف از به‌وجودآمدن کسب‌وکار شما چیزی عجیب و آرمانی یا بزرگ باشد؛ مثلاً من می‌خواهم کافه‌ای داشته باشم که مردم بعد از کار روزانه به آن سری بزنند. قهوه بنوشند و استراحت کنند. ساده است؛ اما برای شروع کافی است.

 

تعیین مشتری هدف (Target Customer)

حالا باید از خودتان بپرسید چه کسانی به خدمات یا کالایی که عرضه می‌کنید احتیاج دارند؟ جواب این سؤال به چیدن استراتژی بازاریابی و تبلیغات شما هم کمک زیادی می‌کند. اگر کتاب رمان نوجوانان می‌فروشید، هدف شما جلب رضایت مشتری‌هایی است که پرشور و اشتیاق هستند؛ پس برای ارتباط گرفتن با آن‌ها باید کمی رنگ‌ولعاب به کسب‌وکارتان اضافه کنید و علاقه‌مندی‌هایشان را بشناسید. اگر به هر دلیلی جواب این سؤال‌ها را نمی‌دانید، هیچ اشکالی ندارد. شاید این مسائل ساده به نظر برسند؛ اما بسیار مهم و تأثیرگذار هستند؛ پس خوب است که از مشاوره برندینگ ایده کمک بگیرید تا از ابتدای راه همه‌چیز اصولی پیش برود.

 

طراحی لوگو و سیستم شناسه بصری (Logo & Visual Identity)

لوگو یا همان شناسه بصری برند شما کمک می‌کند تا در ذهن مخاطب‌هایتان ماندگار شوید و شمار را راحت‌تر پیدا کنند. قبل از این مرحله به نام کسب‌وکارتان هم فکر کنید. طراحی نام برند برای لوگو تنها یکی از هزاران ایده خلاقی است که در این حوزه وجود دارد. خوب است که طراحی لوگو را به فردی بسپارید که در این حوزه متخصص باشد. یادتان نرود که هزینه‌کردن برای طراحی برند به شیوه صحیح، در نهایت سودی است که به خودتان برمی‌گردد. اگر هم پیداکردن متخصص‌هایی مطمئن در همه زمینه‌ها برایتان سخت است، راه حلی ساده پیش روی شماست؛ می‌توانید با آژانس برندینگ ایده همکاری کنید تا همه‌چیز در بهترین حالت خود پیش برود.

توجه به مزیت رقابتی (Competitive Advantage)

چه چیزی شما را از رقیب‌هایتان متمایز می‌کند؟ نقاط قدرت شما و نقاط ضعف رقیب‌هایتان چیست؟ دانستن جواب این سؤال‌ها برای طراحی استراتژی مفید است. اگر برای تدوین استراتژی برند خود اطلاعات جامع و کافی نداشته باشید، کسب‌وکارتان به مشکل می‌خورد؛ پس بهتر است از همین ابتدا راه را درست بروید و از خدمات برندینگ ایده استفاده کنید.

 

انتخاب تم و رنگ‌ها (Theme & Colors)

تا به حال دقت کرده‌اید که هر حوزه کاری رنگ‌های مخصوص خودش را دارد؟ مثلاً اگر قرار است در حوزه سلامت فعالیت کنید، رنگ‌های سبز و آبی مناسب شماست. این رنگ‌ها به طور ناخودآگاه به مشتری‌های آینده‌تان کمک می‌کند تا حوزه کاری شما را بشناسند؛ البته خیلی‌ها دلشان می‌خواهد رنگ‌های محبوب خودشان را وارد کسب‌وکارشان کنند؛ اما باید تصمیمتان را همین امروز بگیرید. آیا می‌خواهید برندی موفق را اداره کنید یا فقط برای مدتی کوتاهی کاری بدون آینده دست‌وپا کنید. اینجاست که ارزش برندینگ و مشاوره برندسازی مشخص می‌شود. هدف فقط سرپا ماندن کسب‌وکارتان نیست، شناخته‌شدن و گسترش آن است؛ پس بهتر است کارهای تخصصی را به متخصص‌ها بسپارید.

 

ایجاد صدا و هویت صوتی (Voice & Tone)

سبک نوشتاری، زبان و لحن شما می‌تواند اساس ارتباط شما با مشتری‌ها را شکل بدهد. برای کسب‌وکاری لحنی رسمی و برای کسب‌وکار دیگری لحنی دوستانه اعتمادآور است؛ مثلاً کسی خدمات وکالت را با لحنی کودکانه توضیح نمی‌دهد یا کتاب نوجوانان را با اصطلاحات روانشناسی نمی‌فروشد. ساده است نه؟ حقیقت این است که ماجرا به همین سادگی‌ها نیست و این فقط نمونه‌ای واضح برای درک بهتر ماجرا بود. انتخاب صدا و هویت صوتی یکی از بخش‌های تخصص حوزه برندینگ است. یادتان نرود که اعتماد مشتری به شما شرط اول موفقیت برند شماست؛ پس بهرت است در این باره با آژانس برندینگ ایده مشورت کنید.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی (Social Media)

شبکه‌های اجتماعی از ابزارهایی هستند که به رایگان در اختیار همگان قرار دارند. استفاده درست از این پلتفرم‌ها و ابزارهای آماری آن‌ها می‌تواند به رشد کسب‌وکار شما کمک کند. برای دیده‌شدن برندتان لازم است الگوریتم‌های هر پلتفرم را به‌خوبی بشناسید و محتوای مناسب همان پلتفرم را آماده کنید. پیداکردن مشتری و ارتباط‌گرفتن با آن‌ها در این شبکه‌ها راحت و کم‌هزینه است؛ پس برای آن‌ها وقت بگذارید. داشتن صفحه‌ها به‌روز در شبکه‌های اجتماعی جلوه‌ای از فعال‌بودن کسب‌وکار شماست. حتی اگر قرار باشد مدیریت صفحه‌های خود را به ادمین‌ها بسپارید، آیا می‌دانید که آن‌ها دقیقاً باید چه مهارت‌هایی داشته باشند؟ چطور باید بر کار آن‌ها نظارت کنید؟ حقیقت این است که در شبکه‌های اجتماعی آمار و ارقام الگوریتمی مهم است؛ اما مهم‌تر آن است که این اعداد چقدر می‌توانند فروشتان را بیشتر کنند. در واقع مسئله به این راحتی‌ها هم نیست که هر افزایش آماری به افزایش فروش منجر شود؛ پس باید فاکتورهای زیادی را در نظر بگیرید. آژانس برندینگ ایده در این زمینه هم می‌تواند به شکل مؤثری به شما کمک کند.

در این راهنما نکات مهمی را مرور کردیم که باید برای طراحی برندینگ خود در نظر بگیرید. خیلی نکات ریزودرشت دیگر وجود دارد که دانستنشان سال‌ها تجربه و فعالیت در این زمینه را می‌طلبد. گاهی نیاز نیست همه راه‌های رفته و نرفته را خودتان امنحان کنید، کافی است کارها را به مجموعه‌ای با تجربه بسپارید. آژانس برندیگ ایده می‌تواند با مشاوره برندینگ تمام نیازهای کسب‌وکارتان در این حوزه را برطرف کند؛ پس چرا فردا؟ از همین امروز برای موفقیت کسب‌وکارتان قدمی بردارید.

امتیاز کاربران
مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.