آموزش بستن بند کفش مخصوص دویدن به 4 روش مختلف

How To Lace Running Shoes in 4 Ways

بستن بند کفش مخصوص دویدن برای افرادی که می‌خواهند به صورت حرفه ای از کفش های ورزشی خود استفاده کنند امری حیاتی است. فرقی نمی‌کند یک قهرمان دو ماراتون باشید یا برای حفظ سلامتی به طور روزانه پیاده‌روی کنید، در هر حال به یک جفت کفش استاندارد و ایده‌آل برای لذت بردن از فعالیت ورزشی و راهپیمایی خود نیاز خواهید داشت. در صورتی که در هنگام پیاده‌روی یا دویدن دچار پادرد، کوفتگی و تاول زدن پاها می‌شوید، شاید یادگیری چند تکنیک جدید برایتان کاربردی باشد. در این نوشته ابتدا به معرفی 4 روش بستن بند کفش مخصوص دویدن خواهیم پرداخت که روشی عالی برای کاهش مشکلات پاها به ویژه در هنگام دویدن می‌باشد. همچنین در ادامه چندین روش برای افرادی معرفی خواهیم کرد که پاهای پهن یا باریک داشته و دوست دارند از طریق تغییر نحوه بستن بند کفش، اندازه کفش رانینگ خود را تنظیم کنند.

 

روش اول: بستن قفل پاشنه برای افزایش پایداری

 

بستن قفل پاشنه کفش مخصوص دویدن برای افزایش پایداری

1. از قفل پاشنه برای جلوگیری از سر خوردن و تاول زدن استفاده کنید. در این سبک، که با عنوان حلقه دوندگان نیز شناخته می‌شود، شما از دو چشمی بالایی کفش مخصوص دویدن خود، که معمولا بلااستفاده باقی می‌مانند استفاده خواهید کرد. این حلقه اضافی، پایداری مضاعف در هنگام دویدن فراهم آورده و اجازه می‌دهد تا پاها در جای خود محکم شوند. بدین ترتیب از برخورد پاشنه به پشت کفش و زخم شدن و تاول زدن پاها جلوگیری می‌شود. این شیوه، در تمامی فرم‌های پا و انواع کفش عملکردی عالی دارد.

 

2. کفش مخصوص دویدن خود را به شیوه دلخواه ببندید. تکنیک قفل پاشنه، به خوبی با روش کلاسیک بستن بند کفش به روش ضربدری سازگار است، با این وجود شما می‌توانید از هر روش دلخواه دیگری (از جمله روش‌هایی که در ادامه معرفی خواهند شد) برای بستن بند کفش‌های خود استفاده کنید. وقتی بند کفش‌ها را بستید، در نهایت باید دو انتهای بند، در جهت داخل به بیرون، روی چشمی‌های یکی مانده به آخر در بالا قرار داشته باشند.

 

3. بند را از بالاترین چشمی هر دو طرف رد کنید. در این مرحله هر انتهای بند را از چشمی بالایی آن در جهت بیرون به داخل رد کنید. برای این منظور انتهای راست بند را که اکنون بر روی چشمی سمت راست یکی مانده به آخر قرار دارد انتخاب کرده و آن را از قسمت بیرونی بالاترین چشمی سمت راست وارد کنید، طوریکه در نهایت نوک بند در جهت داخل کفش قرار گیرد. همین کار را برای بند چپ نیز تکرار کنید.

 

4. بندها را تا جایی بکشید که یک حلقه ۵ سانتی‌متر درست شود. حال هر دو انتهای بند را که در داخل کفش قرار دارند، به سمت داخل بکشید به اندازه‌ای که حدود ۵ سانتی‌متر از بند، در بین دو چشمی آخری و یکی به آخری به شکل یک حلقه باقی بماند.

 

5. هر انتهای بند را از میان حلقه روبه‌رویی رد کنید. انتهای سمت راست را از حلقه‌ای که در سمت چپ کفش مخصوص دویدن شکل گرفته است رد کنید و تا اندازه‌ای بکشید، اما آن را کاملا محکم نکنید. همین کار را برای انتهای سمت چپ بند به شکل معکوس تکرار کنید. یک گره ضربدری از دو طرف بند کفش ورزشی شکل می‌گیرد.

 

6. دو انتهای بند را همزمان بکشید و کفش را گره بزنید. به طور همزمان هر دو انتهای بند را در جهت مخالف بکشید تا گره محکم شود. دقت کنید که بندها را ابتدا باید به سمت پایین بکشید تا گره کاملا محکم شده و کفش کیپ پایتان شود. اگر بندها را در جهت روبه‌بالا بکشید گره شما به اندازه کافی کیپ نشده حالت آویزان به خود خواهد گرفت.

 

تکرار مراحل قبل برای بستن بند کفش ورزشی دوم

7. تمامی مراحل را برای کفش دیگر تکرار کنید. گره قفل پاشنه شما کامل شد. در نهایت، پس از کیپ شدن گره، باقی‌مانده بندها را بالا کشیده و به شیوه متداول گره بزنید. تمامی این مراحل را برای لنگه دیگر کفش‌های خود تکرار کنید تا آماده یک پیاده‌روی راحت و بی‌دردسر شوید.

 


 

روش دوم: شل کردن بند کفش برای پاهای پهن

 

شل کردن بند کفش برای پاهای پهن

1. از این تکنیک برای ایجاد فضای آزاد بیشتر برای پاهای پهن استفاده کنید. در این روش، شما با خالی گذاشتن بعضی از چشمی‌ها، فضای راحت‌تری برای پاهای خود فراهم خواهید آورد. چراکه در نتیجه این کار، پاهای شما فضای بیشتری برای حرکت کردن دارند.

 

2. بند کفش را به طور مستقیم از دو چشمی پایینی رد کنید. بند کفش را باز کرده و سپس آن در جهت بیرون به داخل، از هر دو چشمی پایینی رد کنید؛ یعنی نوک بند را از سمت رویی چشمی وارد کرده و از سمت داخلی خارج کنید. بند را از هر دو طرف بکشید تا خط مستقیمی بین دو چشم ایجاد شود.

 

3. بند را به طور ضربدری از چشمی‌های بعدی رد کنید. هر سمت بند را، از چشمی بالایی در سمت مخالف و در جهت داخل به بیرون رد کنید. به عنوان مثال، بند سمت راست باید از چشمی دوم سمت چپ عبور کرده و در نهایت، انتهای بند در بیرون کفش قرار می‌گیرد. این کار را برای هر دو انتهای بند انجام داده و آن را از هر دو طرف بکشید تا اندازه بند تنظیم شود.

 

4. بندها را به صورت یکی در میان به طور ضربدری تا انتها ببندید. چشمی‌های سوم از پایین را خالی گذاشته و عملیات مرحله قبل را با چشمی‌های چهارم تکرار کنید. به طور مشابه، چشمی‌های پنجم را خالی گذاشته و دو انتهای بند را به صورت ضربدری از چشم‌های ششم رد کنید تا به انتهای کفش برسید. این کار را برای لنگه دیگر کفش ورزشی تکرار کنید.

 


 

روش سوم: سفت کردن بند کفش مخصوص دویدن برای پاهای باریک

 

سفت کردن بند کفش ورزشی برای پاهای باریک

1. از این تکنیک برای تنگ شدن کفش استفاده کنید. اگر پاهای باریکی دارید، یا کفش‌هایتان اندکی برایتان گشاد هستند، می توانید با این تکنیک بستن بند، آنها را اندازه کنید. روش پایه این تکنیک، بستن کفش به شیوه ضربدری می‌باشد که اندکی در آن تغییر داده می‌شود تا مناسب وضعیت شما باشد.

 

2.  بند کفش را از چشمی‌های پایین رد کنید. در مرحله اول، بند کفش را خارج کرده و سپس آن را از دو چشمی پایینی در جهت رو به داخل عبور دهید طوریکه هر دو انتهای بند در داخل کفش قرار گیرند. سپس بند را از دو طرف بکشید تا اندازه آن در دو سمت یکسان شود و خط مستقیمی بین دو چشمی به وجود آید.

 

3. هر انتهای بند را به طور مستقیم از چشمی بالایی آن رد کنید. اکنون دو انتهای بند در داخل کفش قرار دارند، حال به جای بستن ضربدری، هر انتهای بند را در جهت رو به بیرون از چشمی بالایی آن خارج کنید. اکنون باید دو انتهای بند خارج از کفش قرار گیرند و خط مستقیمی در داخل کفش، بین چشمی‌های اول و دوم هر طرف شکل می‌گیرد که از بیرون قابل مشاهده نیست.

 

4. کفش‌ها را به طور ضربدری از چشمی بالایی رد کنید. این بار همانند حالت عادی در بستن بند کفش ضربدری، هر یک از دو انتهای کفش را، از چشمی سوم در سمت مخالف در جهت رو به خارج رد کنید. دو انتهای بند باید از زیر چشمی وارد شده و در از بخش بیرونی کفش خارج شوند.

 

5. از چشمی بالایی رد شده و بندها را از چشمی پنجم به طور ضربدری عبور دهید. در این مرحله از چشمی‌های چهارم صرف نظر کرده و هر انتهای بند را از چشمی پنجم در جهت مخالف عبور دهید و دو انتهای بند را بکشید تا محکم شود. در این مرحله نیز انتهای بندها باید خارج از کفش قرار گیرد.

 

6. به بستن بند کفش به روش عادی ادامه دهید. در نهایت، بند کفش‌ها را به روش معمولی و به صورت ضربدری از چشمی‌های باقی مانده عبور دهید تا به انتها برسید. دو چشمی بالایی باید خالی باقی بمانند. لنگه دیگر را نیز به همین روش ببندید.

 


 

روش چهارم: شل کردن بخش بالایی کفش

 

شل کردن بخش بالایی کفش ورزشی

1. در صورتی که در قسمت بالای کفش احساس می‌کنید پاهایتان فشرده می‌شوند، از این تکنیک استفاده کنید. در این تکنیک، بخش بالایی و کناره‌های کفش به میزان زیادی آزاد می‌شود و این موضوع برای کسانی که در این نواحی احساس ناراحتی می‌کنند بسیار خوشایند خواهد بود. این شیوه همچنین برای افرادی که دچار تورم پا می‌شوند نیز بسیار کاربردی خواهد بود.

 

2. بند را از دو چشمی پایینی در سمتی که انگشت شست پا قرار می‌گیرد رد کنید! متناسب با اینکه در حال بند کردن کدام لنگه از کفش هستید، سمتی را که انگشت شست پا قرار می‌گیرد انتخاب کنید. یک انتهای بند را از پایین‌ترین چشمی در این سمت در جهت رو به بیرون عبور دهید طوریکه انتهای بند در بخش بیرونی کفش قرار گیرد. سپس انتهای دیگر بند را نیز دقیقا به همین شکل از چشمی دوم در همین سمت عبور دهید. حال دو طرف بند را بکشید تا اندازه آن در دو سمت یکسان باشد.

 

3. بند پایینی را به طور مستقیم از چشمی روبه‌رویی آن عبور دهید. بند پایینی را انتخاب کرده و آن را در جهت رو به داخل از چشمی مقابلش رد کنید. خط مستقیمی بین دو چشمی پایین تشکیل شده و انتهای بند در سمت داخلی کفش قرار می‌گیرد. بند را بکشید تا جایی که طول آن اندازه شود. بند بالایی را نیز به شیوه مشابه از چشمی دوم روبه‌رویی رد کنید تا در داخل کفش قرار گیرد.

 

4. بند پایینی را از چشمی سومی در همان سمت عبور دهید. بند پایینی اکنون به سمت داخل، در چشمی مخالف سمت شست پای شما قرار دارد. از چشمی دوم صرف‌نظر کرده و آن را در جهت رو به بیرون از چشمی سوم خارج کنید. انتهای بند باید خارج از کفش باشد. آن را بکشید تا محکم شود.

 

5. انتهای بند روی چشمی سوم را از چشمی روبه‌رویی عبور دهید. اکنون یک انتهای بند، بر روی چشمی سوم و در جهت خارج از کفش قرار دارد. آن را از چشمی رو به‌رویی در جهت رو به داخل عبور دهید. اکنون باید سه خط موازی بین سه چشمی اول شکل گرفته باشد.

 

6. سمت دیگر بند را از چشمی بالاتر آن عبور دهید. اکنون به سراغ بند بالایی در چشمی دوم برگردید. انتهای این بند باید در جهت داخلی کفش قرار داشته باشد. آن را انتخاب کرده و از چشمی چهارم در همان سمت در جهت رو به بیرون عبور دهید. به عبارتی یک خط مستقیم در زیر کفش بین چشمی‌های دوم و چهارم شکل می‌گیرد که از بیرون قابل مشاهده نیست و در نهایت انتهای بند، بر روی چشمی چهارم و در قسمت بیرونی کفش قرار خواهد گرفت که می‌توانید آن را از چشمی چهارم در روبه‌رو عبور دهید تا به موازات سه بند دیگر قرار گیرد.

 

7. این الگو را تا انتها ادامه دهید. اکنون می‌دانید که باید انتهای بندی را که بر روی چشمی سوم قرار دارد، از داخل چشمی پنجم عبور دهید تا انتهای آن رو به بیرون قرار گیرد و سپس در جهت رو به داخل از چشمی روبه‌رویی آن رد کنید تا خط موازی پنجم شکل بگیرد. به همین ترتیب سایر مراحل را نیز ادامه دهید و در نهایت کفش‌ها را به شیوه معمول گره بزنید. این مراحل را برای لنگه دیگر کفش تکرار کنید.

منبع Wikihow
مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.