چگونه پادکست خودتان را تولید کنید؟

How To Start Your Own Podcast

شاید از خودتان بپرسید که چرا حتی باید درباره‌ی شروع ساخت یک پادکست فکر کنیم؟ پادکست ها در حال حاضر به دلیل ساخت و تولید هر روزه‌شان، به یکی از جذاب‌ترین فرمت‌های صوتی تبدیل شده است. بیش از 850.000 پادکست فعال و بیش از 30 میلیون اپیزود پادکست در دنیا تولید و منتشر شده است. بنابراین، اگر شما موسیقیدان یا خالق یک اثر هستید، ساخت پادکست می‌تواند یکی از بهترین تصمیماتی باشد که تا به الان گرفته‌اید. در این مقاله، من تمام چیزهایی که درباره ساخت پادکست باید بدانید را به شما ارائه می‌دهیم. چیزهایی مانند اینکه طرح کلی یک پادکست چیست، چرا شما به عنوان یک عاشق مویقی باید به ساخت پادکست فکر کنید ، چگونه پادکست‌تان را ضبط کنید ، چگونه به پادکست‌تان مهمان دعوت کنید و در نهایت چگونه پادکست خود را منتشر کنید. همچنین اگر قصد خرید میکروفون ضبط صدا برای تولید پادکست را دارید پیشنهاد می‌کنیم زیر را در سایت حواس جمع مطالعه بفرمایید.

 

پادکست چیست؟

پادکست یک فایل صوتی دیجیتال است که در فضای اینترنت و به صورت برنامه چه از طریق رایانه چه از طریق تلفن‌ها و ابزارهای هوشمند در دسترس همگان قرار دارد. اپیزودهای پادکست‌ها اغلب به صورت سریالی یا به صورت برنامه‌ریزی‌شده منتشر می‌شوند تا مشترکان آن پادکست‌ها به صورت خودکار بتوانند از انتشار اپیزودهای جدید مطلع شوند. پادکست حس رادیو را به شما انتقال می‌دهد، اما پادکست بر حسب تقاضا ساخته و منتشر می‌شود و شما رئیس خودتان هستید.

 

 

چگونه پادکست بسازیم؟

چرا یک موسیقیدان یا یک عاشق موسیقی باید ساخت پادکست را شروع کند؟

پادکست‌ها ژانرهای بی‌شماری دارند که بعضی از محبوب‌ترین آن‌ها در سال 2020 به ترتیب در ژانرهای «کمدی-طنز»، «خبری»، «اجتماعی و فرهنگی» بوده است. پادکست‌های محبوب همچنین پادکست‌های متمرکز هستند، یعنی روی یک موضوع خاص مانند «چالش‌های یک شیرینی‌پز کاپ کیک» تمرکز می‌کنند. نمی‌دانم چنین پادکستی وجود دارد یا نه، اگر هم وجود داشته باشد، تعجب نمی‌کنم! شما هم به عنوان یک موسیقیدان یا طرفدارا موسیقی می‌توانید از این بستر استفاده کنید تا توانمندی دانش و چیزی که عمیقاً به آن علاقه‌مند هستید را در معرض شنیدن قرار دهید. ساخت و انتشار پادکست مزایای بسیاری دارد که در ادامه آنها را شرح می‌دهیم.

 

1. به یک رهبر متفکر تبدیل می‌شوید

زمانی که وارد مرحله‌ی ساخت پادکست می‌شوید و از توانایی در زمینه‌ی خود به خصوص (به طور مثال، ترانه نویسی، ضبط صدا، نقد آلبوم موسیقی و غیره) حرف می‌زنید، سال‌های پُر از تجربه و دانش‌تان هدر نمی‌رود و شنونده‌های شما هم از منبع معتمدی آموزش می‌بینند.

 

2. طرفداران‌تان افزایش می‌یابد

عملکرد پادکست شما مانند یک آهن‌ربا می‌تواند طرفداران و دنبال‌کننده‌هایتان را به خود جذب کند. از زمانی که شنونده‌های اولیه‌ی پادکست‌تان شروع به رشد کنند، شنوده‌ها به ارزش کارتان کاملاً وفادار می‌شوند و چیزی را که برای آن‌ها خلق کردید را دگرگون می‌کنند. از این رو، تا جایی که طرفداران‌تان با تولیدات شما از قبیل آلبوم‌های قبلی، کالاها و غیره علاقه‌مند شوند، اعتمادشان موجب رشد شما می‌شود.

 

3. شبکه سازی

در ابتدای  ساخت پادکست ممکن است یک پادکست تک‌نفره با صدای خودتان را داشته باشید. هرچند، اگر می‌خواهید به پادکست‌تان مهمانی دعوت کنید، بهتر است با افرادی ملاقات کنیدو از آن‌ها بیاموزید که تازه وارد این ساخت پادکست شدند و این صنعت نحوه‌ی درست این کار را به آن‌ها آموخته است. شاید حتی لازم باشد روابط خود با همکاران قدیمی در زمینه‌ی موسیقی یا کسانی که عاشق موسیقی هستند، مجدد تقویت کنید. هیچوت فراموش نکنید که شنونده‌های شما ممکن است به بهترین دوستان شما تبدیل شوند یا شخصی باشند که می‌تواند شخصیت یا شبکه‌ی حرفه‌ای شما شما را با اعتبار کند و شما روبه جلو رشد کند.

 

4. مهارت جدید می‌آموزید

یکی از شگفت‌انگیزترین چیزهایی که در ساخت پادکست با آن روبه‌رو می‌شوید، این است که مهارت مصاحبه‌ای شما تقویت می‌شود، به خصوص یاد می‌گیرد که حرف‌های مهمان‌تان را قطع نکنید، جریان مکالمه با مهمان‌تان را دنبال می‌کنید و سوال‌های مرتبطی می‌پرسید. شما می‌توانید گفتگوهای محاوره‌ای / عمومی فوق‌العاده‌ای داشته باشید و حتی ممکن است درباره سفرتان در دنیای پادکست به دیگران چیزهای زیاد یاد هدید، ورک شاپ ساخت پادکست خودتان را شروع کنید و جلسات تک به تک و گفتگوهای آنلاین داشته باشید.

 

5. در مهارت موسیقیایی خود بهتر می‌شوید

گاهی ممکن است برای آماده کردن اپیزودهای پادکست خود لازم باشد تحقیقات کامل‌تری انجام دهید تا با دانش بیشتری بتوانید با قدرت توانایی‌تان را سازمان‌دهی کنید تا برای شنوندگانی که می‌خواهید محتوای‌تان را عرضه کنید، چیزی برای گفتن و توضیح دادن داشته باشید.

 

6. از دانش خود درآمد خواهید داشت

پادکست‌تان در این مرحله می‌تواند به یکی از جذاب‌ترین چیزها تبدیل شود. یعنی اگر تعداد شنونده‌ها و مشترکان پادکست شما زیاد باشد، شما در جایگاهی قرار می‌گیرید که می‌توانید از تبلیغات، اسپانسر، همکاری در فروش و دیگر همکاری‌هایی که در شبکه‌ی پادکست انجام می‌شود، درآمد داشته باشید. چه کسی نمی‌خواهد از کاری که لذت می‌برد، درآمد نداشته باشد!

 

 

تجهیزات مورد نیاز برای تولید پادکست

چگونه به صورت رایگان (یا حداقل با اندکی هزینه) پادکست بسازیم؟

لازم نیست برای شروع یک پادکست هزینه‌ی زیادی کنید. بنابراین، در ادامه نحوه‌ی ساخت پادکست رایگان یا با حداقل هزینه را توضیح می‌دهم. مراحل زیادی برای شروع ساخت یک پادکست وجود دارد که آن‌ها را به بخش‌های مختلفی آورده‌ام:

 

1. تجهیزات تولید پادکست

اگر موسیقیدان هستید، حتما بعضی از این لوازم را تهیه در اختیار دارید. اگر هم این لوازم را ندارید، می‌توانید آن‌ها را در لیست خرید خود قرار دهید:

  • یک میکروفن (به عنوان نمونه، میکروفن Shure SM7B Cardioid Dynamic یا میکروفن Samson Q2U)، برای خرید میکروفن های ارزان و باکیفیت می‌توانید به مقاله میکروفون پادکست سایت مراجعه کنید.
  • یک پاپ فیلتر
  • استند یا پایه میکروفن با قابلیت تنظیم شدن
  • اگر در جایی با اکوهای زیادی هستید، تا حد ممکن از عایق صدا استفاده کنید.
  • دستگاه ضبط صدا مانند لپ‌تاپ (مک یا رایانه‌ی شخصی)، ضبط‌کننده‌ی خارجی (به عنوان نمونه، Zoom H6)، یک رابط صوتی مانند (Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen USB) و رابط صوتی (Pro Tools). (بسته به بودجه‌ای که دارید می‌توانید هر کدام را که دوست دارید تهیه کنید.

خرید بهترین ابزار ساخت پادکست

2. نرم‌افزار ضبط و تدوین

  • برنامه‌ی رایگان Garageband یا Logic Pro X (برای کاربران مک) و برنامه‌ی Audacity (برای کاربران مک یا رایانه‌های شخصی).
  • برنامه Zencastr، Squadcast، Zoom یا Skype (برای ضبط پادکست از راه دور)

 

3. جزئیات نمایشی پادکست

  • عنوان (Title): عنوان پادکست باید گیرا و با تم و فضای پادکست‌تان مرتبط باشد.
  • توضیحات (Description): اطلاعات اندکی که در این قسمت وارد می‌کنید به شنونده‌ها اجازه می‌دهد آن را مطالعه کنند و تصمیم بگیرند که پادکست شما را گوش کنند یا نکنند. سعی کنید توضیحات شما موجز، مرتبط و جذاب باشد و به شنونده این موضوع را برسانید که چرا باید این پادکست را بشنوند.
  • کارهای هنری پادکست (Podcast Artwork): تصویر پادکست شما اصولاً می‌تواند با فرمت jpg یا png با ابعاد 3000 در 3000 پیکسل باشد. باز هم می‌گویم، آن‌ها را مرتبط به یکدیگر و برای مطالعه‌ی راحت در یک صف قرار دهید.
  • موضوع پادکست (Podcast Topic): در این قسمت درباره چیزی صحبت می‌کنیم که شما قطعا به آن علاقه‌مند هستید و درباره‌ی آن اطلاعاتی دارید. به این فکر کنید که چگونه از دانش و علاقه‌یتان می‌توانید برای حل مشکلات و درد شنونده‌ها استفاده کنید. شما با این کار موجب این می‌شود که پادکست‌تان همیشه چیزهای با ارزشی ارائه دهد.
  • برنامه‌ریزی پادکست (Podcast Schedule): مشخص کنید که می‌توانید محتوای‌تان را به صورت منظم و در زمان برنامه‌ریزی‌شده تولید و منتشر کنید. برای اطمینان اپیزودهای‌تان را می‌توانید هفته‌ای منتشر کنید، اما این را هم در نظر داشته باشید که پادکسترهایی وجود دارند که بسته به تک‌نفره بودن‌شان و اینکه در بین بسیاری از عوامل، مهمان هم دعوت می‌کنند، می‌توانند چندین اپیزود در هفته منتشر کنند. برنامه‌ریزی تولید و انتشار پادکست‌تان باید به گونه‌ای باشد که بتوانید آن را مدیریت کنید تا با خیال راحت آن را در زمان مقرر منتشر کنید. حتی برای اینکه در زمان انتشار اپیزود دچار عجله و سردرگمی نشوید، می‌توانید تا جای ممکن از قبل چندین اپیزود تولید و آن‌ها را پیشاپیش و به صورت هفتگی منتشر کنید.
  • جزئیات اپیزود (Episode Details): نوشتن موضوعات و مهمانان احتمالی قبل از ضبط پادکست می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد. شما با آماد کردن 10 موضوع و دعوت 10 مهمان می‌توانید یک شروع منطقی داشته باشید و این کار به شما کمک می‌کند برای ایجاد یک کانتور در انتشار، اپیزودهای خود را سازماندهی کنید.

 

 

تولید پادکست دونفره

خودتان را برای مصاحبه آماده کنید

  • تک نفره (Solo): اگر به خوبی می‌توانید حرف‌هایتان را فی‌البداهه مطرح کنید، آن‌ها را با علائم نگارشی بنویسید. این کار به شما کمک می‌کند زمانی که از بحث خارج و دچار سردرگمی شدید، شما را وارد گفتگو کند. زیبایی پادکست‌ها اینجاست که اساساً در قالب صوت هستند، بنابراین هیچ کس شما را نمی‌بینید و لازم نیست آراسته باشید. پادکست‌ها همچنین به صورت زنده نیستند و می‌توانید آن‌ها را ضبط و بعدها تدوین کنید. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد خودتان باشد، پس فقط صحبت کنید!
  • با مهمان (Guest): در صورت مصاحبه با مهمان، فرآیند تولید اپیزود کمی دشوار می‌شود و سختی آن هم به آشنا بودن یا آشنا نبودن با مهمان‌تان بستگی دارد. اگر دوست قدیمی‌ای را به پادکست‌تان دعوت کردید، شکستن یخ مجلس نمی‌تواند سخت باشد. درحالی‌که اگر مهمان شما غریبه باشد، چند روز قبل از گفتگو باید با او تماس بگیرید و با یکدیگر آشنا شوید. درضمن، خوب می‌شود که به مهماناتان اجازه دهید بدانند که انتظار چه چیزی را باید داشته باشند و بدانند که برنامه‌ی گفتگوی آن‌ها با شما به چه صورت است. متوجه شوید که مهماناتان قطعاً درباره چه چیزهایی نمی‌خواهند صحبت کنند و مطمئن شوید مهمانانان در راحت‌ترین حالت ممکن باشند. قدرت اپیزودهایی که مهمان‌محور است، تقریباً به طور کامل روی نحوه‌ی راحتی مهمان در زمان مصاحبه تکیه دارد.

 

پادکست خود را ضبط و تدوین کنید

  • ضبط (Recording): اگر به تنهایی پادکست تولید می‌کنید، لوازم را مجهز و اپیزودتان را ضبط کنید. اگر هم به پادکست‌تان مهمانی دعوت می‌کنید، زمان و نحوه‌ی ضبط را برنامه‌ریزی کنید و تمام راه‌های ارتباطی را باز نگه دارید. بار دیگر می‌گویم، بدانید که در اپیزودی که مهمان دعوت می‌کنید، کلیدی‌ترین راه برای آن اپیزود این است که مهمان احساس راحتی داشته باشد.
  • تدوین (Editing): اگر تدوین اپیزودتان کار راحتی است، می‌توانید آن را انجام دهید. واگر نه از سایت‌های فریلنسری مانند Fiverr که در آن فریلنسرها با توانایی‌های مختلفی وجود دارند می‌توانید فریلنسرهایی را برای تدوین اپیزودهای پادکست‌تان استخدام کنید.
  • پلتفرم انکر (Anchor.fm): پلتفرم انکر یکی از راه‌ترین راه‌های ساخت پادکست را در اختیارتان قرار می‌دهد. این پلتفرم به شما اجازه می‌دهد به صورت رایگان از هر دستگاه هوشمندی شروع به ضبط، تدوین و انتشار اپیزودهایتان کنید. انکر می‌گوید: «انکر یک پلتفرم همه‌کاره است که می‌توانید از هر دستگاهی به صورت رایگان برای خلق، توزیع و درآمدزایی پادکست‌تان از آن استفاده کنید». گاهی هم ممکن است کیفیت صدای پادکست‌تان قربانی شود، به خصوص زمانی که دستگاه همراه‌تان در محیط ساکتی نباشد. بنابراین، اگر به موسیقی علاقه‌مند هستید، ممکن است اولین انتخاب شما نباشد.

 

 

سرویس های ارائه دهنده میزبانی پادکست

میزبانی پادکست تان را انتخاب و اپیزودهایتان را در آن آپلود کنید

برای انتشار پادکست‌تان باید آن را در فضایی ذخیره کنید که به آن میزبان (هاست) می‌گویند. میزبان‌های زیادی با مزیت‌های متنوعی (رایگان و پولی) برای انتشار پادکست وجود دارد که بعضی از محبوب‌ترین آن‌ها، Buzzsprout، Transistor، Podbean، Libsyn و غیره هستند. این سایت‌های میزبانی مزیت تحلیل، ردیابی مشترکان و عضوهای استریمی و تعداد دانلودها را به شما ارائه می‌دهند که از طریق آن می‌توانید موفقیت بزرگ پادکست‌تان را ارزیابی کنید. این ویژگی‌ها همچنین می‌توانند خیال حامیان مالی شما را راحت کنند تا با خیال راحت از پادکست‌تان درآمدزایی داشته باشید.

فید آر اس اس (RSS Feed): فید آر اس اس به کاربران اجازه می‌دهد بدون بازدید از وب‌سایت و برای شنیدن اپیزودها، به پادکست شما جذب و آن را سابسکرایب کنند. همچنین زمانی که اپیزود جدیدی آپلود می‌کنید، فید آر اس اس پادکست به مشترکان شما اطلاع می‌دهد که اپیزود جدیدی آپلود شده و آن‌ها هم هیچوقت برای اپیزود جدید مجبور نمی‌شوند جستجو نکنند.

 

ارسال پادکست به دایرکتورها

خب، می‌خواهید بدانید که چگونه با پلتفرم اسپاتیفای (Spotify) و آی تینوس (iTunes) پادکست‌تان را شروع کنید؟

با اینکه ارسال پادکست‌تان توسط میزبان به دایرکتورهای مختلف (که انکر هم همین کار را انجام می‌دهد) به نظر کار راحتی است، اما در ابتدا و تنها یک‌بار خودتان باید این کار را انجام دهید. بعد از ارسال اولیه و تایید از دایرکتورهایی مانند iTunes یا Spotify، اپیزودهای شما به صورت خودکار و به ترتیب در دایرکتورها قرار می‌گیرد.

برخی از دایرکتورهای پلتفرم‌های محبوب:

 

پادکست تان را ترویج دهید

اگر پادکست‌تان برای اهداف متمرکز درآمدزایی یا صرفاً برای سرگرمی باشد، مهم است که با آن مانند انتشار یک آلبوم برخورد کنید. اساساً، پادکست تان باید جهانی شود. برای رسیدن به این مرحله، پادکست تان را باید ترویج دهید. در ادامه به چند نکته در این باره اشاره می‌کنیم.

  • به خودتان یک محدوده یا مدتی دهید تا بتوانید از شبکه‌های اجتماعی و از تمام درگاه‌های رسانه‌ای مانند لیست پستی (mailing list)، گروه‌های چت، گروه‌های فیسبوکی و غیره برای ترویج پادکست‌تان استفاده کنید.
  • (اگر سروس میزبانی پیش از این وب‌سایت پادکستی به شما ارائه نداد)، می‌توانید وب‌سایت پادکستی خودتان را طراحی کنید. در سایتی که طراحی می‌کنید، می‌توانید پخش کننده‌های پلتفرم میزبان‌تان را در سایت خود تعبیه و یک صفحه جدید برای آپلود هر اپیزود طراحی کنید. این کار به سئو (SEO) سایت شما کمک می‌کند تا افراد زمان جستجو از طریق موتور جستجو به راحتی بتوانند به پادکست شما هدایت شوند.
  • تاریخ اپیزودها را مشخص و آن‌ها را بخش‌بندی کنید.
  •  از مردم درخواست کنید بعد از انتشار اپیزود جدید، آن را به اشتراک بگذارند.
  • یک روز از روش‌های مختلفی برای تبلیغ و سروصدای پادکست‌تان در نظر بگیرید (البته با کمپین از قبل ذخیره شده شباهت نداشته باشد).
  • از شنونده‌ها درخواست کنید پادکست‌تان را بررسی و سابسکرایب کنند.
  • تا جای ممکن برای اپیزودهای‌تان شنونده‌های زیادی پیدا کنید. چون این کار به شما کمک می‌کند جزء (اپیزودهای منتخب جدید و با ارزش) برای iTunes تبدیل شوید. این کار کمک بزرگی به شما می‌کند تا شبکه‌ی شنونده‌های‌تان حتی از قبل هم بیشتر شود.

 

در پایان

شواهدی وجود دارد که می‌گویند برای ورود به دنیای پادکست، یک منحنی یادگیری وجود دارد. این منحنی ممکن است شیب پیش‌بینی مشترکان پادکست شما را سریع نکند، اما واقعاً پلتفرم شگفت‌انگیزی برای برند سازی، گسترش دانش و شکل‌دهی شبکه‌ی معناداری خواهد بود. من شما را تشویق می‌کنم برای شروع ساخت پادکست خود، قدم‌های لازم را بردارید و جستجو کنید، شاید این قدم‌ها زندگی شما را متحول کند.

منبع musicgateway
مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.