چگونه برای کودکان کفش ورزشی بخریم؟

How to Buy Athletic Shoes for Kids

خرید کفش ورزشی برای کودکان تجربه هیجان‌انگیزی برای آنان بوده و تأثیر زیادی در علاقه‌مندی آن‌ها به فعالیت‌های ورزشی خواهد داشت. برای اینکه بهترین کفش ورزشی را برای کودک خود انتخاب کنید، نکات زیادی را باید مد نظر قرار دهید. از جمله اینکه کفش باید کاملا اندازه پای آنان بوده و البته به طور ویژه برای ورزش مورد نظر آنان طراحی شده باشد. همچنین برای هر ورزش خاصی کفش آن نیز وجود دارد. کفش فوتبال ، کفش بسکتبال ، کفش مخصوص دویدن و … از مثال های این موارد است. شما می‌توانید پای کودک را در خانه اندازه‌گیری کرده و یا اینکه مستقیما به فروشگاه بروید تا فروشندگان این کار را انجام دهند. در این نوشته ما ابتدا به روش اندازه‌گیری ابعاد پای کودک در خانه پرداخته و سپس به نکاتی برای خرید کفش مناسب در فروشگاه اشاره خواهیم کرد. در نهایت موارد مهم در خرید کفش ورزشی متناسب با نوع ورزش (مثل کفش رانینگ یا کفش فوتبال و …) مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

اندازه‌گیری ابعاد پای کودکان در خانه

 

استفاده از کفش قبلی برای اندازه گیری کفش ورزشی جدید1. از یکی از کفش‌هایی که فعلا دارد برای چک کردن اندازه استفاده کنید. احتمالا فرزند شما، یک جفت کفش ورزشی دارد که بتوانید با کمک آن، اندازه جدید پایش را تست کنید. در غیر این صورت، می‌توانید از دیگر کفش‌هایی که به طور معمول به پا می‌کنند کمک بگیرید. با این کار متوجه خواهید شد که برای انتخاب بهترین مدل کفش روی کدام نواحی از پا باید تمرکز کنید.

 استفاده از چارت خانگی برای اندازه‌گیری پای کودک

2. از یک چارت خانگی برای اندازه‌گیری پای کودک استفاده کنید. یک صفحه کاغذ را برداشته و آن را روی زمین بگذارید. در این مرحله کودک باید پایش را به طور صاف روی کاغذ قرار دهد. با یک مداد، محل قرارگیری پاشنه را مشخص کنید. همچنین محل قرارگیری بلندترین انگشت را در جلوی پا مشخص کنید و از یک خط‌کش برای اندازه‌گیری فاصله میان این خطوط استفاده کنید. این فاصله اندازه پای کودک شماست.

  • بعضی برندها، چارت‌های ویژه قابل پرینت تولید می‌کنند که می‌تواند این پروسه را برای شما ساده‌تر کند.
  • هر دو پا را اندازه‌گیری کنید چرا که یکی از پاها می‌تواند بلندتر از دیگری باشد.
  • پاها را در شب اندازه‌گیری کنید. چرا که در طول روز، پای کودک اندکی تورم پیدا می‌کند.
  • حواستان باشد که کودک انگشتان پا را به داخل جمع نکرده باشد.

 

مشخص کردن ارتفاع قوس پا برای خرید کفش ورزشی کودک

3. ارتفاع قوس پای کودک را مشخص کنید. شما با یک تست ساده با کمک یک ظرف آب می‌توانید نوع کفش مناسب از نظر پوشش قوس پا را برای کودکتان تعیین کنید. از کودک بخواهید تا در داخل ظرف آب بایستد طوریکه پاهایش به طور کامل خیس شوند. سپس کودک را از ظرف آب خارج کرده و پاهای آنها را به طور مستقیم روی یک ورق مقوایی قرار دهید. سپس کودک را بلند کنید و رد پای باقی مانده روی مقوا را بررسی کنید.

  • ظرف آبی که استفاده می‌کنید باید اندازه مناسبی داشته و پاها به راحتی در آن جا شوند. مقدار آب باید به حدی باشد که که کل سطح زیرین پاها را به طور کامل خیس کند.
  • در صورتی که ارتفاع قوس پا زیاد باشد، فرم باقی مانده بر روی سطح مقوایی مشابه تصویر آبی در شکل زیر خواهد بود: همان گونه که می‌بینید در این حالت تنها اثر پاشنه، پنجه پا و انگشتان باقی مانده است و تقریبا هیچ ردی از بخش میانی پا به جا نمانده است. در این حالت شما باید کفش‌هایی با بالشتک‌های میانی اضافه را مد نظر قرار دهید.
  • در صورتی که رد به جا مانده از پاها همانند شکل زرد کامل باشد و قوس نرمال رد پا در کناره‌ها را نداشته باشد، این موضوع به معنی صافی کف پا خواهد بود. افراد با کف پای صاف معمولا در هنگام راه رفتن مقداری پاهای خود را به داخل خم می‌کنند. کفش‌های مناسبی برای کاستن این مشکل در بازار وجود دارد که می‌توانید برای خریدشان از فروشندگان کمک بگیرید.
  • رد پای به جا مانده از کودکی با قوس پای نرمال، باید به شکل تصویر سبز رنگ باشد. همان‌طور که مشخص است، مقداری انحنا به طور طبیعی در اثر به جا مانده از بخش‌های میانی کف پا وجود دارد. در صورتی که ارتفاع قوس پای کودک شما نرمال باشد، دست‌تان برای انتخاب مدل‌های متفاوت باز خواهد بود.

 

اندازه گیری هردو پای کودک با جوراب

4. هر دو پا را با جوراب اندازه‌گیری کنید. کودک شما در نهایت کفش‌هایش را همراه با جوراب خواهد پوشید. بنابراین اندازه‌گیری پاها در حالتی که جوراب‌های متداول خود را به پا دارند، ایده مناسبی خواهد بود تا دقیق‌ترین اندازه را به دست آورید.

 

 

خرید کفش ورزشی در فروشگاه

 

مراجعه به یک فروشگاه ورزشی معتبر

1. یک فروشگاه معتبر در اطراف محل زندگی خود پیدا کنید. بهترین فروشگاه باید طیف وسیعی از محصولات برندهای مطرح و سرشناس همچون اسکچرز و نایکی را عرضه کند. همچنین فروشندگان باید اطلاعات مناسبی در این حوزه داشته باشند تا بتوانند شما را برای انتخاب کفش مناسب راهنمایی کنند.

  • اگر اولین بار است که برای کودکتان کفش ورزشی تهیه می‌کنید، بهتر است از خرید آنلاین صرف‌نظر کنید. زیرا شما هنوز آشنایی کافی با میزان راحتی انواع کفش در پاهای کودک خود ندارید و تنها می‌توانید حدس بزنید. بهتر است در خرید اول، پوشاندن و امتحان کردن کفش‌های مختلف را تجربه کنید.

 

مراجعه به فروشگاه همراه با کودک برای نظر خواهی

2. کودک را همراه خود داشته باشید. ممکن است عجله داشته و فکر کنید خرید به تنهایی برایتان راحت‌تر و سریع‌تر است. اما اندازه‌گیری دقیق کفش‌ها بدون پوشیدن آن‌ها امکانپذیر نیست. همچنین دقت کنید که فرزندتان جوراب مناسبی را که معمولا استفاده می‌کند به پا داشته باشد.

 

کمک از فروشنده کفش ورزشی برای اندازه گیری پای کودک

3. از یکی از فروشندگان برای اندازه‌گیری پاهای کودک کمک بگیرید. بخش مهمی از سلامتی کودک شما در حین فعالیت ورزشی، به استاندارد بودن کفش‌ها وابستگی خواهد داشت. بنابراین دقت کنید که اندازه‌گیری‌ها دقیق باشند. فروشندگان باتجربه کفش ورزشی با ابزارهای متعددی که در اختیار دارند می‌توانند به سرعت اندازه‌های لازم را ثبت کنند.

  • دقت کنید که اندازه مناسب برای کودک شما می‌تواند متناسب با قالب‌های برندهای مختلف تغییر کند.
  • خرید کفش را در اواخر روز که پاهای کودک بزرگتر شده‌اند انجام دهید.
  • ابزارهای اندازه‌گیری می‌توانند طول قوس پا را به شما نشان دهند، اما ارتفاع آن را نه.

 

انتخاب کفش ورزشی برای کودک

4. یک کفش را در سایز کودک خود انتخاب کنید. فروشندگان می‌توانند شما را به بخش مناسب هدایت کنند. شما ممکن است به این نتیجه برسید که قالب‌های تولیدی بعضی از برندها، تناسب بیشتری با پاهای کودک شما دارند.

  • اگر شما برندی را یافتید که قالب‌های آن بیشترین سازگاری را با پاهای کودک شما دارد، بهتر است به جای امتحان انواع برندها و مدل‌ها، کفش مناسب را از میان مدل‌های همان برند انتخاب کنید.

 

انتخاب کفش ورزشی بند دار یا چسب دار برای کودک

5. به دنبال کفش‌های بند دار یا چسب دار برای محافظت حداکثری باشید. بندها کمک می‌کنند تا بهتر بتوانید کفش را کنترل کرده و آن را قالب پا ببندید. در مقابل استفاده از چسب‌های زیپی (ولکرو) برای کودکان ساده‌تر است. در صورتی که قصد خرید کفش برای ورزش خاصی را دارید  پیش از خرید کردن، راهنماها و قوانین مربوط به کفش مناسب در آن ورزش را مطالعه کنید تا ملاحظات لازم در این زمینه را در ذهن داشته باشید.

 

اندازه گیری فضای بین انگشت و نوک کفش

6. فضای بین بلندترین انگشت و کفش را بررسی کنید. برای جلوگیری از له شدن انگشتان، باید فضای کوچکی مابین بلندترین انگشت کودک و کفش وجود داشته باشد. چک کنید که فاصله یک سانتی‌متری بین نوک انگشت کودک و نوک کفش وجود داشته باشد.

  • از خرید کفش‌های بسیار بزرگتر برای بچه‌ها به این دلیل که قرار است بزرگ شوند به طور جدی اجتناب کنید. چنین کفش‌هایی می‌توانند موجب سقوط و آسیب دیدن کودک در حین ورزش شوند.

 

چک کردن پاشنه کفش ورزشی کودک

7. پاشنه کفش را نیز چک کنید. در صورتی که پاشنه کفش به طور کامل مماس با پشت پای کودک قرار گرفته باشد، به احتمال زیاد در هنگام پوشیدن موجب بروز تاول و زخم شدن پشت پا خواهد شد. همچنین اگر کودک به راحتی می‌تواند پاشنه خود را از کفش خارج کند به این معنی است که کفش انتخابی برای او بزرگ است و بهتر است سایز کوچکتری را امتحان کنید.

  • در صورتی که کفش از ناحیه پاشنه کاملا اندازه نباشد، موجب پیچ خوردن پا و سقوط کودک در حین بازی خواهد شد.

 

پرسش از کودک در مورد راحتی کفش ورزشی

8. از کودک در مورد راحتی‌اش در داخل کفش بپرسید. اعداد و ارقام و سایز و کفش، به اندازه راحتی خود کودک مهم نخواهند بود. از کودک خود بخواهید که با کفش‌ها بپرند و بدوند. اگر نظرشان این بود که کفش‌ پاهای آن‌ها را اذیت می‌کند، مدل‌های دیگری را مد نظر قرار دهید.

 

 

انتخاب کفش مناسب بر اساس رشته ورزشی

 

انتخاب مناسب در کفش های مخصوص دویدن

1. در خرید کفش‌های دو و میدانی، حفاظت اضافی از قوس پا را مد نظر قرار دهید. پیش از این در مورد ارتفاع قوس پا بحث کردیم. بهتر است در هنگام خرید کفش دو، ارتفاع قوس پای کودک خود را مد نظر قرار داده و مدل‌هایی را انتخاب کنید که بالشتک‌های میانی و کفی متناسب با وضعیت پاهای آنها دارند. به طور کلی نباید فاصله زیادی بین کف پای کودک و زیره کفش وجود داشته باشد. همچنین انتخاب کفش‌های ضربه‌گیر (که با عنوان Shock Absorbing شناخته می‌شوند) را مد نظر قرار دهید.

  • پوشیدن کفش‌های دو بدون بند راحت‌تر است، اما به اندازه کفش‌های بندان ایمن نیستند.
  • بند کفش‌های کودک را در هر بار پوشیدن مجددا تنظیم کنید. چراکه در حین فعالیت و پوشیدن و درآوردن کفش‌ها، از میزان هماهنگی آن‌ها با پا کاسته می‌شود.

 

انتخاب کفش های ورزشی میخ دار برای فوتبال

2. برای فوتبال، کفش‌های میخ‌دار در ناحیه پاشنه را مد نظر قرار دهید. تعداد گل‌میخ‌های کفش در ناحیه پاشنه باید ضربه‌گیری کافی را فراهم آورد در غیر این صورت بعد از مدتی کودک‌تان دچار پادرد خواهد شد. برای کم کردن صدمات زانو و قوزک پا، به دنبال کفش‌هایی با گل‌میخ‌های کوتاه باشید. در کل طول گل‌میخ‌ها نباید بیش از 1.3 سانتی‌متر باشد.

 

کفش با بالشتک فومی برای بسکتبال

3. برای بسکتبال، کفش‌های با بالشتک‌های فومی را انتخاب کنید. اگر فرزند شما کفش‌های ورزشی‌اش را برای بازی بسکتبال لازم دارد، به این معنی است که مرتب باید با کفش‌ها به بالا بپرد. به همین دلیل برای این منظور، داشتن پدهای محافظ فومی در کف کفش‌های مخصوص بسکتبال ضروری است. فوم‌های همچنین به فیت شدن کامل کفش با پا و نیز جلوگیری از تاول زدن پشت پا کمک می‌کنند. بهتر است کفش‌های مقاوم و کارا را به مدل‌های زیبا و چشم‌ربا ترجیح دهید.

 

کفش با زیره های لاستیکی برای والیبال

4. برای والیبال مدل‌هایی با زیره‌های لاستیکی را انتخاب کنید. در خرید کفش والیبال، جلوگیری از سر خوردن نکته اصلی است که باید مد نظر قرار گیرد. برا این منظور، زیره کفش باید لاستیکی بوده و اندکی نرم و انعطاف‌پذیر باشد تا از لیز خوردن پای کودک در حین بازی جلوگیری شود. همچنین زیره کفش باید شیارهای کافی برای ایجاد حداکثر گیرداری با زمین داشته باشد.

 

انتخاب کفش مخصوص تنیس مناسب با زمین بازی

5. برای انتخاب کفش تنیس، سطح زمینی را که کودک در آن بازی خواهد کرد مد نظر قرار دهید. برای بازی کردن در زمین‌های صاف با سطح سخت، کفش‌های بادوام با زیره انعطاف‌پذیر مورد نیاز است. در صورت بازی در زمین‌های خاکی، به دنبال کفش‌های بدون اثر پا (non-marking outsole) باشید. برای بازی روی چمن، کفش‌های انعطاف‌پذیر با زیره لاستیکی بهترین گزینه خواهند بود.

 

منبع Wikihow
مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.